sobota, 19 grudnia 2015

OCTGN - Interface i etykieta

  Jeśli stawiamy nasze pierwsze kroki na wirtualnej arenie Gry o Tron warto znać podstawowe skróty i mechaniki interface'u. Można wszystko wyrazić za pomocą czatu, ale developerzy aplikacji OCTGN udostępnili kilka bardzo fajnych funkcjonalności, które postaram się szczegółowo opisać.


Setup


  Zaraz po wybraniu decku za pomocą skrótu CTRL+L lub przez menu Game->Load Deck, gra nas spyta czy chcemy zrobić automatyczny setup na, który składa się: potasowanie kart i dobranie ręki 7 kart. Osobiście odradzam klikanie YES. OCTGN potrafi fatalnie tasować i zauważyłem, że lepiej odmówić, ręcznie przetasować kilka razy talię (CTRL+S) i dopiero kliknąć prawym w stół i wybrać Game Action->Set Up.
  Teraz możemy użyć okna które właśnie wyskoczyło aby kliknąć karty, którymi zaczniemy. Używając wspomnianego okna mamy dodatkowe sprawdzenie czy nie przekroczyliśmy dostępnego na setup budżetu (8G). Karty zostaną automatycznie położone rewersami do góry na stole oraz dociągniemy brakujące karty do ręki. Widzieć będziemy na swoich kartach ikonę oka - jest to tzw Peek, czyli podglądnięcie swojej karty leżącej rewersem do góry. Można to zrobić manualnie przez wybranie z menu prawego klawisza myszy Peek lub po prostu po kliknięciu w kartę CTRL+P.
Osobiście daję SELECT bez wybrania kart, wystawiam je manualnie na stół i manualnie dociągam. Przyzwyczajenie z ery zanim "setupowe okno zostało wprowadzone".

W tym miejscu warto wspomnieć o tym jak wprowadzić kartę rewersem do góry na stół. Aby to zrobić zaczynamy przeciągać kartę z ręki, wciskamy SHIFT i trzymając SHIFT upuszczamy kartę na stół. Jest to bardzo przydatne podczas wybierania kart fabuły (potocznie: plotów).

Aby odsłonić karty, zaznaczamy wszystkie przeciągnięciem (jakbyśmy chcieli zaznaczyć ikony na pulpicie) i klikamy F8. Zawsze można wybrać z menu prawego klawisza myszy "Flip".

Faza kart Fabuł (Plot Phase)


  Klikamy prawym klawiszem myszy w kartę fabuły u dołu ekranu i dajemy: Look at->All Cards. Następnie znanym mykiem wystawiamy ją na planszę zakrytą. Jak przeciwnik wystawi swoją, możemy ją odwrócić (F8). Można to zrobić bardziej automatyczną akcją ALT+P ale odradzam to, gdyż nikt tak nie gra, a wręcz gracze proszą aby tego nie robić.

Spokój w Westeros jest kartą fabuły, która doczekała się charakterystycznego oznaczania przez użytkowników OCTGNu. Można oczywiście napisać na czacie, który typ wyzwania się wybrało ale jest na to o wiele bardziej wykwintny sposób. Kliknąć prawym klawiszem myszy i dać: Change Highlight->wybrać. Można to robić skrótem klawiaturowym CTRL+P (M lub I, N dla usunięcia). Tak podświetlać można dowolną kartę, np karty postaci atakujące w wyzwaniu na kolor wyzwania. Jeśli chcemy zaznaczyć kilka kart to niczym w Windowsie trzymamy CTRL i klikamy kolejne karty. Tak zaznaczone karty można grupowo obracać podświetlać itp. Niestety jedna z nowszych aktualizacji sprawia, że podświetlenie znika po tym jak któryś z graczy użyje przyciski "Done".

Po przeliczeniu inicjatywy najlepiej zakomunikować przeciwnikowi kto jest FP. Jeśli jest remis należy zapytać przeciwnika czy wybiera orła czy reszkę (head or tails). Teraz po kliknięciu prawym klawiszem myszy w stół wybieramy Coin and Dice->Flip a Coin. Oczywiście wybiera ten kto zgadł co wypadnie.

Faza dociągu kart (Draw)


Karty dobieramy klikając w deck u dołu programu. Można kliknąć prawym klawiszem myszy i wybrać Draw Many aby następnie wybrać ilość kart do dobrania.

Faza Mobilizacji (Marshalling)


  Jeśli już jesteśmy aktywnym graczem należy pobrać złoto. Można to zrobić manualnie przez kliknięcie w plota i wstukanie F3 tylu żetonów ile nam się należy (F4 odejmuje i oczywiście działa to również z menu prawego klawisza myszy). Zasadniczo skróty klawiszowe działają na ta kartę, która ostatnio kliknęliśmy. Jest na to jednak lepszy sposób - podwójne kliknięcie w plot - w 90% przypadków działa idealnie, ale właśnie przez te 10 lepiej sprawdzić czy dobrze policzyło (jeśli się pomyli to zazwyczaj na nasz koszt). Te 10% to zazwyczaj plot Zwołanie Chorągwi, Duplikat na postaciach mających +XG(Tywin, Paxter, itp) lub np przez uprzednie dodanie złota (Meager Contribution, Cersei's Wheelhouse, itp). Jeśli z jakiegoś powodu mamy złoto na plocie przed ta akcja to nam na 100% źle policzy.
  Aby funkcjonalność podwójnego kliknięcia działała bezbłędnie (poza wymienioną przypadłością) należy pamiętać aby w fazie Podatków użyć ALT+E. Ten skrót nie dość, że stawia wszystkie postacie, kasuje złoto oraz sprawdza rezerwę to pozwala na automatyczne naliczenie złota w następnej rundzie.

Aby Mobilizować karty, najlepiej klikać je na ręce dwukrotnie. Pojawia się okno które pozwala wprowadzić rabat (np. wynikający z karty fabuły Szlachetny Cel). Duplikaty wskakują automatycznie. Aby Podpiąć Dodatek należy najpierw, trzymając SHIFT, kliknąć kartę do której chcemy dodatek podpiąć, a następnie kliknąć dwukrotnie w dodatek na ręce. Warto zapamiętać to zaznaczanie bo przydaje się aby coś pokazać przeciwnikowi.

Faza Wyzwań


  W tej fazie istotne są 2 rzeczy: wskazywanie kart i oczywiście deklarowanie wyzwań. Znamy proste wskazywanie (SHIFT+Klik), które zazwyczaj przydaje się do zaznaczenia, że postać zbiera kartę za Intuicję itp, ale działanie kart takich jak wydarzenia, lokacje czy przede wszystkim Podstęp można lepiej zobrazować. Widać to na rysunku obok. Aby wykonać taką "strzałkę" należy wcisnąć i trzymać SHIFT, a następnie przeciągnąć z jednej karty do drugiej. Na koniec, ciągle trzymając SHIFT, puszczamy klawisz myszy nad celem naszej akcji. Gwarantuje wam, ze większość przeciwników nawet nie zapyta co robicie bo od razu zrozumie wasze intencje.

  Są dwie szkoły deklarowania wyzwań: full-auto i semu auto. Pierwsza opiera się na tym, że zaczynamy od ALT+A, wybieramy wyzwanie i bawimy się w klikanie kart w okienkach. Większość graczy używa jednak staro szkolnego semi-auto, tzn najpierw klęka postaciami (podwójne kliknięcie w postać) a dopiero potem daje ALT+A (no i trzeba nowe okno skasować). Naleciałość ta znów jest podyktowana tym, że developerzy przedobrzyli z funkcjonalnością a gracze jej nie używają. Jeśli postać nie klęka do ataku/obrony dobrze ją "naświetlić" trikiem poznanym przy okazji omawiania Spokoju w Westeros.

  Żetony Władzy przyznaje się za pomocą F1 (odejmuje się za pomocą F2) po kliknięciu w kartę. Działa to i na postacie i na kartę frakcji. W dobrym tonie jest dodawanie ich na kartę rodu, tak jak trzymanie prawdziwej wartości złota na karcie plotu. Niektórzy gracze zostawiają nieprawdziwą ilość złota na kartach rodu tłumacząc się, że używają "counterów" (widoczne na zdjęciu poniżej). Miejmy tego świadomość ale nie róbmy tak, traktujmy naszego przeciwnika tak jak sami chcielibyśmy być traktowani - sprawdzajmy co jakiś czas czy nasze "countery" zgadzają się ze stanem faktycznym. Ważna uwaga - jeśli poślemy postać z punktami zwycięstwa na sobie (np dzięki Renomie) do discard lub dead pile to "countery" wariują. Lepiej skasować żetony zanim się to zrobi.

  Podczas gry zdarzy się dostać różne modyfikatory na postać: burn odetnie siłę, pompka podniesie, Jorah zainkasuje czerwony żeton. Wszystko to można wybrać z menu prawego klawisza myszy. Wszystkie akcje mają podane obok skróty więc nie będę przez nie przechodził. Warto zaznajomić się z nimi.

Roszczenie (Claim)


Jeśli zdarzy się, że musimy zdiscardować kartę, należny ją po prostu przeciągnąć w pole oznaczone czerwonym X. Zabite postacie trafiają na pole z czaszką. Istotne jest to, ze możemy te kupki kart przeglądać nawet u przeciwnika. Aby to zrobić, należy kliknąć w panel przeciwnika (widoczny na poprzednim zdjęciu nad "counterami" - tam go akurat nie ma ale byłby zaraz obok mojego). Otwiera nam to dostęp do kart przeciwnika, jego ręka jest zablokowana (ale mamy informacje ile ma kart na ręce) i niewidoczna ale te kupki możemy do woli przeglądać (Look at->All Cards).
  Istnieją karty które pozwalają nam przejmować kontrolę nad kartami przeciwnika - menu prawego klawisza myszy jest jedyną droga do celu w takiej sytuacji. Ważny tip - jeśli przeciwnik po zagraniu Widziany w Płomieniach zajrzy nam na rękę, to po oddaniu/odzyskaniu przez nas kontroli wyłączmy widoczność kat dla przeciwnika (prawy klawisz->Visibility i od-kliknijmy przeciwnika). Nie wiedzieć czemu OCTGN nie robi tego automatycznie.

Faza Dominacji i Taksacji


  Istnieje możliwość automatycznego przeliczenia dominacji ale ją odradzam. Lubia pojawiać się błędy. Nic w tym momencie nie zastąpi czatu i zwykłego komunikatu.
Przypominam aby nie bawić się w stawanie poszczególnymi kartami tylko używać ALT+E na koniec rundy. Jeśli nawet Stannis jest na stole to lepiej użyć ALT+E i ponownie kleknąć postaciami niż odpuścić ten krok. ALT+E poza wstaniem postaci i odnowieniem możliwości automatycznego naliczenia złota na plot sprawdza nam rezerwę. Niestety nie robi tego dla przeciwnika więc warto go samemu pilnować.

I nazad


  Doszedłem do końca omówienia interaface'u OCTGNa. Mam nadzieję, że przyda się tym z was, którzy będą stawiać pierwsze kroki w wirtualnych bataliach. Najlepsze co możecie zrobić na początek to wystartować grę samodzielnie i protestować wszystkie opcje, a w szczególności pobawić się menu prawego klawisza myszy. Dobre opanowanie skrótów przyśpiesza grę nawet o 15 minut.
Jak już postanowicie z kimś zagrać, bardzo mile widziane jest poinformowanie przeciwnika, że jest się nieobeznanym w sterowaniu. Przeciwnik się wtedy nie denerwuje (na wasza wolną grę) a co więcej zazwyczaj pomaga jak może aby się i wam i jemu szybko i przyjemnie grało. Jeśli kiedykolwiek zobaczycie mnie (szczudel) na OCTGNie, wchodźcie śmiało, uczyłem już wielu ludzi interface'u i z tego co widziałem raz dwa śmigali  w pełni komfortowo.

PS: W tym miejscu należałoby podziękować Wuherowi44, który pokazał mi co i jak podczas mojej pierwszej gry na OCTGN w życiu :)





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz