wtorek, 14 czerwca 2016

AGOTowe pytania i odpowiedzi

  Zgodnie z obietnicą startuję temat w którym możecie zadać dowolne pytanie o zasady. Wątek przeznaczony jest dla wszystkich, od nowicjuszy, którzy nie rozumieją podstaw po zaprawionych w bojach graczy chcących tylko się upewnić odnośnie kruczków.
  Każde wyjaśnione pytanie będzie trafiało do artykułu, tak aby można je było wygodnie odnaleźć i na nie się powołać ( będę podawał odnośniki do zasad i oficjalnych stanowisk projektantów gry).
  Pojawiała się też nowa zakładka FAQ - gdzie tego typu materiały będą się pojawiały.

No to startujemy!
Jako, że nie ma głupich pytań to mottem tego wątku jest:

Czy jak stanę na torach i chwycę się rękami trakcji elektrycznej, to pojadę jak tramwaj?

114 komentarzy:

  1. Hej. Nie do konca rozumiem zasade klekania kartami stronnictwa. Czy karta wstaje z wszystkimi innymi kartami w fazie wstawania? Przykladowo karta lanisterow "czego sie nie robi z milosci" albo karta greyjoyow " tron z morskiego kamienia" mozesz opisac schemat klekania kartami stronnictwa oraz ich wstawania. Z góry dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zacznijmy od Kompletnej Księgi zasad: str 29. p-kt 6.2 nakazuje wstać wszystkim naszym kartom. Nie jest to opcjonalne. Nie możemy postanowić, że jakaś karta pozostaje kleknieta (np Barristan Selmy). Odstepstwem od tej reguły są efekty, które mogą wpływać na ten krok np. Stannis Baratheon.

      Skoro wszystkie karty wstają to i karta stronnictwa.

      Co do samej karty stronnictwa. Jest to unikalny element gry. Jako, że jest tylko jedna i (na razie) nie ma mechanizmów aby ją podnieść w trakcie rundy (poza fazą Wstawania) jej klęknięcie jest wykorzystywane przez twórców jako bezpiecznik pilnujący aby zbyt potężne efekty kart nie układały się w kombinacje. Co do klękania, to działa ono jak klękanie dowolnej innej karty (lokacji czy postaci) po prostu przekręcasz ją na bok.

      Przykładem takiego ograniczenia jest podane przez Ciebie wydarzenie Czego się nie robi z milości. Jesli gramy Aleję Ciemnego Cienia, musimy kleknąć kartą stronnictwa aby wyszukać wydarzenie. Skoro karta stronnictwa jest klęknięta, to nie możemy juz odpalic świeżo wyszukanego wydarzenia.

      Usuń
    2. Hej. Dzięki z kartami stronnictwa wszystko jest jasne. Kolejna wątpliwość pojawiła się przy grze w trzy osoby. Karta tytułu regent korony daje możliwość przekierowania 1 wyzwania w tej rundzie. I tu jest pytanie co znaczy 1 runda? Czy w fazie wyzwań regent korony może przekierować 3 wyzwania na innego gracza czy tylko 1. Kiedy dokladnie zaczyna i kończy się runda? Z góry dzięki za odpowiedź.

      Usuń
    3. Tryb wieloosobowy nie jest moją specjalnością ale na to pytanie mogę się bez doszkalania odpowiedzieć :)

      Runda to wszystkie fazy od Fabuły po Opodatkowanie. Więc w fazie Wyzwań, ten kto posiada kartę Regenta może przekierować jedno, dowolne (nawet z siebie, do siebie, lub pomiędzy pozostałymi graczami) wyzwanie - ale tylko jedno.

      Usuń
    4. Kolejne pytanie. Opuszczanie gry. Czy karta opuszczajaca gre trafia na stos kart odrzuconych czy zabitych czy jeszcze inny gdzie jest poza gra i nic nie mozna z nia zrobic? Jezeli tak to jaki ma sens duplikat dodatku? Dzieki za odpowiedzi.

      Usuń
    5. Opuszczanie gry, w przypadku postaci, to każde zejście ze stołu. Wlicza się w to, smierć, odrzucenie, poświęcenie jak i cofnięcie na rękę.
      Duplikat ma tą wyjatkową umiejętność, że potrafi temu zapobiec (poza poświęceniem - tutaj nic nie wskóra).
      Bronić przed śmiecią można na kilka sposobów, ale przed cofnięciem na rękę ochroni naszą postać tylko duplikat. Dodatkowo Duplikat jest Akcja gry i nie może zostać zablokowany za pomoca Catelyn, Zdrady lub Winterfell

      Usuń
    6. Kolejna gra i kolejne pytania. Karta nocnej strazy take the black. Na jak dlugo mamy przejeta postac? Na 1 runde czy nazwijmy to dozywotnie? Dzieki za odpowiedz

      Usuń
    7. Do momentu aż zniknie ze stołu. Jeśli jakiś efekt nakazałby karcie postaci wrócić do ręki właściciela (np. Pierwszy Snieg Zimy) musielibyśmy ją "oddać".

      Dodatek Wychowanek ma np. Inne działanie. Działa do momentu dopóki jest dopięty. Rożnica wynika z tekstu i nie jest wcale taka oczywista.

      Usuń
  2. Czy jeśli przegram wyzwanie militarne i muszę zabić postać, to czy ta postać musi być na stole, czy może być na ręce? Czy jeśli na stole, to musi stać, czy może klęczeć?

    Czy makowe mleko mogę zagrać na postać przeciwnika? Czy ta postać musi stać czy może klęczeć (np. w Spartacusie nie można w żaden sposób wpływać na karty exhausted, czyli klęczące, stąd pytanie).

    Jak działa Renoma i co się dzieje z żetonami władzy, dzięki której zostały zdobyte? Trafiają na kartę postaci, czy stronnictwa? Jeśli na postaci i postać ginie, żetony jak mniemam przepadają?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1. Postać musi byc na stole. Nie ma znaczenia czy stoi czy klęczy. Jeśli nie masz postaci na stole - nic się nie dzieje. Tutaj jest interesująca mechanika przy roszczeniu wyższym niz 1. Wskazujesz postacie w ilości równej roszczeniu, ale nie możesz wskazać postać "dwukrotnie". Jeśli roszczenie wynosi 2 a ty masz tylko jedna postać z duplikatem lub dodatkiem Ochroniarz, to ratujesz ją przed śmiercią raz i nie przejmujesz się tym że roszczenie wynosi 2. Postać przeżyje.

      2. Dodatki można zagrywać na dowolne postacie (generalnie karty) chyba, że jest na nich jakieś obostrzenie (np. tylko postacie przeciwnika). Nie ma znaczenia czy stoją czy klęczą. Z Mlekiem (generalnie dodatkami) wiąże się ważna zasada, iż w Setupie nie możesz "w ciemno" wystawić dodatku licząc, że coś przeciwnikowi zblankujesz. Innymi słowy jesli setupujesz Mleko, musisz je sobie sam wpiąc. Generalnie nie ma wielu sytuacji gdy sami chcielibysmy sobie wpiąć Mleko ale taki Jorah Mormont czy Will, w pewnych sytuacjach podziękują za mleko.

      3. Renoma to słowo kluczowe. Polega ono na tym, że po wygraniu wyzwania każda postać z tym słowem kluczowym może dostać na swoją kartę (postaci) jeden żeton zwycięstwa. Te żetony nie podlegaja roszczeniu wyzwania Władzy. Jedynym sposobem utraty tych żetonów jest opuszczenie przez daną postać gry - czy to ginąc, poswięcając się czy też gdy zostaje odrzucona.
      Warto wiedzieć, że jesli uda się nam podebrać postać przeciwnika z żetonami władzy z renomy (za pomocą PRzywdziać Czerń lub dodatku Wychowanek) to my zyskujemy te żetony w wyścigu "do 15", a przeciwnik je traci.

      Usuń
    2. Chciałbym jeszcze dopytać w kwestii Renomy.
      1. Zrozumiałem, że żetony władzy leżą na karcie postaci do końca gry i nie przenosi się jej do głównej puli na karcie stronnictwa. Jeżeli się ich nie przenosi to rozumiem, że się je sumuje z główną pulą. Czyli jeżeli mam 11 żetonów na karcie stronnictwa i 4 żetony na karcie postaci to mam w sumie 15 i wygrałem rozgrywkę. Dobrze rozumiem?
      2. W definicji jest, że mogę zyskać jeden żeton. Czyli mogę sobie go dodać lub nie. Jeżeli widzę zagrożenie, że przeciwnik mi może podebrać kartę to nie daję żetonów na postać.

      Usuń
    3. 1. Zgadza się. Wszystkie żetony na kartach które kontrolujesz się sumują. Czyli nawet jak "ukradniesz" przeciwnikowi jakaś kartę z żetonami władzy to automatycznie Ci się dodają do puli.
      2. Dokładnie. Możesz, nie ma obowiązku. Można to taktycznie wykorzystać np gdy nie chcemy mieć mniej żetonów niz przeciwnik aby móc decydować (w przypdadku remisu) kto wygra inicjatywę. Ostatnim, gorącym przykładem jest nie karmienie Edmure'a Tully.

      Usuń
    4. W miedzy czasie czytając recenzje u Ciebie, urodziło mi się takie pytanie:
      W grze mam postać z renomą, która ma pod sobą duplikat, na niej leżą już jakieś żetony władzy. Jeżeli zostaje zabita ta postać co się dzieje wtedy? Rozumiem, że spada jedna karta do zabitych i zostaje duplikat na stole - co z żetonami władzy? Zostają czy wylatują.
      Mam nadzieję że nic nie poknociłem z pytaniem. Gram od trzech dni jedną podstawką na razie i rodzą mi się pytania na przyszłość związane z duplikatami kopiami i unikatowymi kartami. Ale o to zapytam w innym poście.

      Usuń
    5. Technicznie odrzucasz duplikat aby uratować postać przed zejściem ze stołu ( o ile to możliwe). Duplikat "wpinasz" jak dodatek, tzn pod spód karty. To czy połozysz karte na wierzchu nie ma większego znaczenia jeśli nie masz żetonów. Karta pod spodem jest dopiętym duplikatem i ta karta z pod spodu może zostać odrzucona aby ocalic postać. Postać i żetony zostają w grze.

      Usuń
  3. Nie do końca rozumiem zasady wykonywania akcji w fazie mobilizacji, która - o ile dobrze rozumiem schemat ze str. 24 KKZ - jest w istocie jednym wielkim oknem akcji. Miałem niedawno taką sytuację: gram Lwiakami, jestem pierwszym graczem, mam na stole (stojącego) Illyna Paine'a. Przeciwnik zostaje aktywnym graczem, pobiera dochód i pierwsza karta jaką zagrywa to makowe mleko - oczywiście na Paine'a. I tu rodzi się problem. Jestem pierwszym graczem, otwarte jest okno akcji, czy przeciwnik nie powinien najpierw poczekać na moje spasowanie? Czy mógł od razu zagrywać mleko odbierając najważniejszą zdolność królewskiemu katowi..?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. KKZ str 27 punkt 3.2 wyjaśnia to.
      Jako pierwszy gracz zawsze masz pierwsze okno akcji. Przeciwnik powinien był poczekać na twoje spasowanie. Pytanie dlaczego nie zrobiłeś tego kończąc swoją turę bycia Aktywnym Graczem?

      Najwazniejsze w tym pytaniu to rozróznić Aktywnego Gracza od Pierwszego Gracza. Jako pierwszy gracz, nadal masz pierwszeństwo akcji. Tzn tuż po tym jak przeciwnik, będący Aktywnym Graczem zbierze złoto, to Pierwszy Gracz może zrobić pierwsza akcję.

      Usuń
    2. Nie spasowałem, ponieważ nie wiedziałem co przeciwnik ma na ręce. Liczyłem na to, że może nieopatrznie zmobilizuje jakąś fajną trójkę, którą będę mógł od razu ściąć katem. Tymczasem okazało się, że ma na ręce mleko.
      Rozumiem wobec tego, że w opisanej sytuacji przeciwnik zagrał mleko zgodnie z zasadami, a ja po prostu dałem ciała nie wykonując Ilynem akcji w czasie, kiedy byłem aktywnym graczem (tym bardziej, że w strefie przeciwnika była już wówczas wyłożona jedna dwójka, której nie ściąłem licząc na to, że może wyrzuci coś lepszego).

      Usuń
    3. Podjałes ryzyko, założyłeś, że przeciwnik nie ma Mleka i sie nie udalo.

      Tak, Mleko zostało zagrane zgodnie z zasadami. Ultra-poprawnie przeciwnik powinien był sie spytać "Akcja?". Znam graczy, którzy by w takiej sytuacji, po Mleku krzykneli "Hola,hola, a moje okno akcji?". Nie byłoby to z duchem gry, ale byłoby poprawne i musiałby cofnac to Mleko.
      Realnie kończąc swoją turę w dobrym tonie byłoby powiedzieć: "Kończe moją mobilizację i mam od razu Akcję w twojej". Jeśli planujemy jakies zagranie bardzo ortodoksyjne względem zasad to lepiej to za wczasu komunikować.

      Usuń
  4. Będę męczył dalej. ;) Miałem taką sytuację: gram Lwami przeciw Tyrellom, mam Górę na stole, wygrywam militarkę, korzystam z grabieży Góry i w jej wyniku umieszczam w stosie zabitych przeciwnika Królową Cierni. Tyle tylko, że przeciwnik ma już na stole zduplikowaną Królową Cierni. Wobec tego (nadal ze zdolności Góry) wybieram i zabijam Królową Cierni leżącą na stole. Przeciwnik oczywiście ją ocala odrzucając duplikat. No i jest problem, bo w stosie zabitych są już dwa egzemplarze Królowej Cierni a na stole wciąż znajduje się trzeci. Czy to jest zgodne z zasadami..?

    OdpowiedzUsuń
  5. Jest to jak najbardziej dozwolona sytuacja. Jedyne na co wpływa postać w stosie kart zabitych, jeśli na stole jest ta sama postać ciagle żywa to to, że nie można na nią zagrac duplikatu. Jesli 2 kopie karty Królowa Cierni są w stosie kart zabitych a 3 kopia jest na stole to i tak nic nie zmieni.

    Tutaj trzeba uważać przy Aeronie Mokrej Czuprynie. Jeśli np 2 kopie Balona byłyby w stosie kart zabitych to nie można użyć jego umiejętności aby cofnąć Balona na stół. Podobnie Wydarzenie Ogień i Krew i np 2xDrogon.

    OdpowiedzUsuń
  6. Królewski Trakt. Akcja Mobilizacji: Uklęknij i poświęć Królewski Trakt, aby...
    To uklęknąć czy poświęcić? Jaki jest sens klękania, gdy od razu muszę poświęcić kartę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi o to aby Królewski Trakt nie był klęknięty. Szkutnik z Lordsport może trakt klęknąć uniemożliwiając Ci skorzystanie z niego. Kolejność akcji jest taka, że jeśli na stole jest Szkutnik, a ty zmobilizujesz dopiero Trakt, to Szkutnik może go klęnąć.
      Trzeba zawsze tego elementu pilnować jesli się gra (lub z) Greyjoy'ami. JEśli jesteś Pierwszym graczem, po Setupie masz Trakt, przeciwnik ma Szkutnika, to pierwsze co rób to klękaj Trakt. Inaczej przeciwnik Ciebie przydusi z jego użyciem aż do następnej rundy.

      Usuń
  7. Czy fabuła "Turniej dla króla" uodpornia rycerzy na efekty działania lannisterskich wydarzeń "Zdrada" oraz "Próba walki"? Intuicja podpowiada mi, że nie ponieważ nie są to wydarzenia, których efekty działają bezpośrednio na postaci przeciwnika, ale pewności nie mam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam jeszcze jedno pytanie: czy wydarzenie "Znajomość medycyny" chroni przed "Dracarysem"?

      Usuń
    2. Nie chroni. Dracarys to "BURN". Czyli nie tylko spalanie (czyli zmniejszanie) siły postaci ale śmierć w momencie gdy siła wynosi 0.
      Wszelkie ratowanie (wyjątkiem jest Powstały z Morza) nie ma sensu, gdyż zarz po uratowaniu postać ciągle ma 0 Siły, i warunek śmierci odnawia się. W rzeczywistości, nie możesz nawet próbować ratować postaci przed BURNem, gdyż nie zmienia to stanu gry i jest niedozwoloną akcją.
      Wyjątkiem jest ratowanie postaci z jednoczesnym podniesieniem siły, które podniesie siłę ratowanej postaci ponad 0 - czyli np Powstały z Morza.

      Usuń
    3. Co do "Turnieju dla Króla".
      JAk zauważyłeś te wydarzenia nie ingerują w postać rycerza toteż nie są kasowane przez tę kartę fabuły.

      Zdrada jest np. na tyle podła, że potrafi zablokować reakcję z Barki Tyrellów. Nie podoba mi się ten aspekt GoT (nie celowanie w kartę skutkujące ominięciem odporności) ale jest to obecne od 1ED i trzeba się nauczyć z tym żyć.

      Usuń
  8. Jak rozumieć sformułowanie "każda postać"? Czy to się równa "wszystkie postacie"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Łatwiej byłoby mi odpowiedzieć w kontekście konkretnej karty. Ale takie sformułowanie dotyczy wszystkich postaci: twoich jak i przeciwnika.

      Usuń
  9. Niedawno zaprezentowałeś kartę Valar Morghulis, która ma się pojawić w jednym z kolejnych dodatków. W związku z nią przyszło mi do głowy pytanie o "timing" w grze i prawdopodobnie odpowiedź pomoże przy rozstrzyganiu wątpliwości dotyczących nie tylko tej fabuły, ale i innych podobnych sytuacji.

    Karta zabija wszystkie postacie. Czy dobrze mi się wydaje, że mimo to zdążą one wykonać swoją akcję przerwania, dla którego warunkiem jest zabicie postaci, zanim same zginą? Mam na myśli zdolności Maestera Aemona, Jory'ego Cassela i może innych, którzy mają (lub będą mieli) podobne zdolności. Czyli Aemon ma zginąć, ale zdąży jeszcze uklęknąć, a Jory poświęci się, mimo, że sam miał zostać zabity i w ten sposób każdy z nich kogoś ocali. Mam rację?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jako, że przerwanie działa przed warunkiem, który ma przerwać to faktycznie Jory i Aemon będą mogli kogoś uratować. Różnica jest taka, że Jory kogoś uratuje i poświęci się w trakcie (czyli nie zginie), natomiast Aemon (bez duplikatu) uratuje kogoś i zginie (chyba, że sam siebie uratuje).

      Usuń
  10. Witam, mam pytanie odnośnie trucizny. Czy można (jeśli tak to w jaki sposób) zdjąć żeton trucizny z postaci?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na chwilę obecną nie ma takiej możliwości. W przyszłości na pewno pojawią się takie karty ale teraz ich nie ma.
      Są sposoby przechytrzenia trucizny. Np. wydarzenie Obudzić Smoka może cofnąć postać na rękę zanim zginie od trucizny, ale nie jest to technicznie "usuwanie żetonu trucizny".

      Usuń
    2. Dzięki za odpowiedź. Jeszcze pytanko dotyczące Tyene Sand. Czy po tym, jak wygra ona wyzwanie intrygi (jako atakująca), które jest skierowane na gracza "A", może umieścić żeton trucizny na wybranej postaci gracza "B"?

      Usuń
    3. Mówimy o trybie wieloosobowym. Odpowiedź na twoje pytanie jest pozytywna. Tyrene to prawdziwa bestia w trybie starcia.

      Usuń
  11. Bartus1212

    Mam wątpliwości co do podliczania dominacji. Jeśli postać jest wyposażona w broń która dodaje do postaci +2 do siły to czy te dwa punkty siły także doliczamy do dominacji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli jest to efekt stały (np Wdowi Płacz lub Lód) a nie aktywowany (Np. Jad Serca), to o ile postać stoi w dominacji, to bonus z dodatku uwzględnia się przy liczeniu dominacji.
      Postać z dodatkiem ma podniesioną siłę więc to jej, podniesiona, siła jest liczona.

      Usuń
  12. Jeszcze jedna sprawa która nie do końca jest mi jasna. Ogólna zasada działania miejsc. Do tej pory grałem tak że jeśli korzystałem ze zdolności karty (tekst pogrubioną czcionką) to klękałem miejscem i w fazie wstawania odrzucałem karty miejsc które klęczały. Odstępstwem od tego były jedynie miejsca opatrzone "uklęknij i poświęć" gdzie takie kargy zaraz po skorzystaniu ze zdolności odrzucałem. Mam nadzieję że było to poprawne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O jakiej karcie miejsc piszesz? Krolewski Trakt, Ghaston Grey faktycznie się poświęca ale większość lokacji po klęknięciu się wstaje w fazie wstawania i można ich dalej używać.

      Usuń
  13. Wieża Cieni, Komnata Malowanego stołu... Ogólnie wszystkie miejsca. Jak karta miejsca wstawała to ją odrzucałem. Widocznie gdzieś coś na opak zrozumiałem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zdecydowanie źle :)
      Karta (poza Wydarzeniem) musi mieć jasno napisane aby ją odrzucić aby opuściła stół. Także wszystkie wymienione lokacje/miejsca zostają w grze, wstają i w nowej rundzie możesz ich użyc.

      Usuń
    2. Czyli Różany Trakt też zostaje i co rundę daje +1 do złota?

      Usuń
    3. Co do miejsc, zastanawia mnie jeszcze Barka Wycieczkowa. Daje ona -1 do złota, ale daje tez możliwość dobrania 3 kart, z tym że tylko raz. Nie jest napisane aby barkę poświęć lub odrzucić po uzyskaniu 3 kart. Więc mobilizując tę kartę de facto skazuję się na wieczne dobieranie mniejszej liczby złota, mimo że karty odbiorę tylko raz. Zgadza się?

      Usuń
    4. Tak, Różany Trakt działa i zostaje na stole na stałe. Tzn do momentu aż jakiś obcy efekt go usunie.

      Z Barką się zgadza. Generalnie dociąg kart jest super ważny więc to -1 nie jest dużą karą. Grunt aby nie zagrywać jej zbyt wcześnie. Przy Barce warto wiedzieć, że zagranie dwóch w jednej rundzie nie da nam drugi raz 3 kart.

      Usuń
  14. Cześć.
    Zastanawia mnie jedna rzecz jeszcze. Gram tylko z jedną osobą w Grę o tron i przyjęła się u nas zasada, że nie mówimy sobie wzajemnie o rzeczach, których zapomnieliśmy i które dawały by nam korzyści, np. jeśli zapomnimy wziąć żeton władzy za renomę czy pominiemy gdzieś zdolność karty, mówimy o tym sobie dopiero później. Ostatnio zapomniałem wstać kartą fabuły, co mnie zdenerwowało bo jej klęknięcie dawało mi +2 do siły dla jednej karty. Mój oponent to zauważył, ale powiedział dopiero w następnej rundzie.
    Co myślisz o takim sposobie grania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z turniejowego punktu widzenia to dobry sposób aby się nauczyć nie zapominać. Trzeba jednak znać co można nie powiedzieć a co nie. Wszystkie zdolności aktywowane (reakcja, akcja, przerwanie - poza wymuszonymi) są opcjonalne, tak jak i większość słów kluczowych. O nich nie trzeba przypominać, ale po fakcie, czy po grze warto powiedzieć przeciwnikowi, że zapomina. Lepiej niech nasz przeciwnik podnosi umiejętności.

      Efekty stałe np bonus do siły z Muru, lub wydarzenia frameworka np, Dominacja czy niebronione wyzwanie to inna para kaloszy. Ich nie można kłamać ani bujać bo wtedy to jest oszustwo.

      Takie jest moje subiektywne zdanie. Gracie twardo - na pewno waszym umiejętnościom to nie zaszkodzi, gorzej z przyjaźnią ;)

      Usuń
  15. A jak się ma stosunek kart Atak z ukrycia i Khal Drogo. To mogę w końcu zainicjować dodatkowe wyzwanie militarne czy nie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozszerzona Księga Zasad precyzuje słowo "Nie wolno" ( ang. cannot) jako bezdysusyjne. Innymi słowy Artak z Ukrycia i jego tekst ma priorytet nad Khalem, czyli jedno wyzwanie i żadnego więcej.

      Usuń
  16. Nasunęło mi się jeszcze kilka pytań:
    1. Na stronie 24 KKZ w tabelce 3. Faza mobilizacji jest specjalne okno akcji, w którym jest zapis "Wszyscy gracze mogą używać akcji, ale tylko aktywny gracz może mobilizować karty do gry." Moja interpretacja tej fazy jest taka: gracz aktywny mobilizuje pierwszą kartę i w tym momencie powinien spytać czy przeciwnik wykona jakąś akcję? Domyślam się, że w tym momencie mógłby zagrać jakieś np. wydarzenie, lub klęknąć swoją kartą którą kontroluje, które by zrobiło "coś" z kartą przeze mnie przed chwilą zmobilizowaną. Czy o to chodzi? Jeżeli nie zagrywa akcji, to aktywny gracz dalej mobilizuje kolejną kartę i czeka ponownie na reakcję przeciwnika?

    2. Zgodnie z zasadami tworzenia talii mogę posiadać po 3 kopie każdego typu karty
    a) Karty wydarzeń i ich kopie są zawsze zagrywane w oknach akcji i rozpatrywane ich zdolności - tu mam jasność
    b) Karty miejsc - rozumiem, że jak mam na ręce 3 kopie karty to mogę je w fazie mobilizacji opłacić (każdą osobno) i wykładam na stół obok siebie (nie na sobie) i mogę np. uklęknąć wszystkim trzema kartami, jeżeli warunek aktywacji jest spełniony. OK?
    c) Karty dodatków - czy jak w fazie mobilizacji opłacę 3 kopie karty dodatku (każdą osobno) to czy mogę 3 takie same kopie włożyć pod jedną kartę postaci? W KKZ jest zapis że nie ma ograniczenia liczby dodatków które można dołączyć do karty ale to przypadek "szczególny" i chciałbym mieć pewność.
    d) Karty postaci (bez znacznika unikatowa). Jeżeli mam zmobilizowaną jedną postać to za kolejną nie płacę i dokładam jej kopię pod spód (od teraz jest duplikatem).
    - Pierwsza sytuacja: przegrywam wyzwanie militarne i muszę zabić jedną postać. Rozumiem, że wyciągam duplikat z pod postaci i go odrzucam na stos zabitych. W talii oczywiście znajduje się 3 kopia. Czy w kolejnej turze jeżeli 3 kopia trafi mi na rękę to czy mogę ją zmobilizować bez opłacania i włożyć jako duplikat pod spód karty na stole?
    - Druga sytuacja - mam jedną postać w grze na stole. Zostaje zabita i ląduje na stosie zabitych. W kolejnej fazie mobilizacji mam kopię zabitej postaci na ręce. Czy mogę ją opłacić i zmobilizować?
    e) Karty postaci UNIKATOWYCH - Jeżeli mam zmobilizowaną jedną postać to za kolejną nie płacę i dokładam jej kopię pod spód (od teraz jest duplikatem). Czyli jak wyżej.
    - Pierwsza sytuacja: przegrywam wyzwanie militarne i muszę zabić jedną postać. Rozumiem, że wyciągam duplikat z pod postaci i go odrzucam na stos zabitych. W talii oczywiście znajduje się 3 kopia. Z definicji stosu zabitych ze str. 17 KKZ wynikałoby, że nie mogę zmobilizować ostatniej kopii karty i dołożyć jej jako duplikat do karty na stole?
    - Druga sytuacja - mam jedną postać w grze. Zostaje zabita i ląduje na stosie zabitych. W kolejnej fazie mobilizacji mam kopię zabitej postaci na ręce. Rozumiem, że nic nie moge z tą kartą zrobić ani z jej 3 kopią do końca gry? Mogę się jedynie pozbyć z ręki w momencie podliczania rezerw i jeżeli jest przekroczony limit?

    3. Słowo kluczowe Ograniczenie:
    Na przykładzie - Różany ogród - Karta miejsca ze słowem Ograniczenie. Właściwość karty: Akcja Mobilizacji: Uklęknij Różanym ogrodem, aby obniżyć o 1 koszt następnej karty, którą zmobilizuje w tej fazie.
    Czyli jeżeli zmobilizuję w danej rundzie tę kartę to oznacza, że nie mogę nią od razu uklęknąć. Dopiero będę mógł w kolejnej rundzie? Dobrze, rozumiem?
    Pozdrawiam
    Tomek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1. Dokładnie tak. Najbardziej przydatny przykład: Szkutnik z Lordsport zaraz po zmobilizowaniu nie może klęknąć karty. Wtedy przeciwnik może sobie szybko klęknąć Królewski Trakt.

      2a) Tutaj trzeba pilnować słowa kluczowego ograniczenie. Ograniczenie na postaci i lokacji łącza się, więc nie można zmobilizować Lichwiarza z Lannisportu i Królewskiego traktu naraz, tak samo nie można wrzucić do gry dwóch Królewskich traktów w jednej rundzie (chyba, ze zagramy fabułę Podatki).
      2c) O ile nie jest to ta sama karta unikalna (wtedy się duplikuje sam dodatek) to jak najbardziej możesz tak zrobić. Trzeba pilnować tylko warunków dodatków, np Lodu nie można wpiąć do neutralnej postaci itp.
      2d) Jeśli postać nie jest unikatowa nie możesz jej duplikować, więc następne karty wchodzą obok niej i normalnie za nie płacisz.
      2d-1)Duplikat odrzucasz do kart odrzuconych a nie zabitych. Więc możesz w następnej rundzie za darmo znowu ją zduplikować.
      2d-2) Jeśli jest to postać unikalna to nie możesz jej zmobilizować - jest martwa, więc nie wejdzie do gry, chyba, ze wyciagniesz ją w jakis sposób ze stosu kart zabitych.
      2e) Odpowiedziałem w poprzednim.

      3)Źle - takie karty jak Różany ogród można zmobilizować i od razu użyć. W tym ich cała siła.

      Jeśli coś będzie jeszcze nie jasne - pisz.

      Usuń
    2. Dzięki za szybkie odpowiedzi.
      Jeszcze chcę się upewnić co do kilku kwestii:
      1. Dodatki
      a) Przykładowo dodatek Wdowi Płacz (karta Unikatowa nr 96) - Postać do której dołączono zyskuje +2 Siły. Czy jak włożę dwie karty Wdowi Płacz pod kartę postaci to czy otrzyma ona +4 siły czy tylko +2 siły bo drugi dodatek będzie duplikatem pierwszego?
      b) Dodatek Ochroniarz (zwykła karta nr 33). Przerwanie: Kiedy postać, do które dołączono tę kartę, miałaby zginąć lub zostać odrzucona z gry, poświęć Ochroniarza, aby ją ocalić. Nikt pewnie by tak nie zrobił ale rozważmy - Czy mogę włożyć dwie karty Ochroniarza pod jedną Postać? Przykłądowo mam roszczenie zabicia dwóch postaci. W związku z tym poświęcam dwóch Ochroniarzy. To zgodne jest z zasadami ?
      2. Kopie kart - po Twoich odpowiedziach i spojrzeniu w instrukcję olśniło mnie trochę. Faktycznie w definicji duplikatu mowa o kartach unikatowych. Reasumując mając na ręce 2 kopie karty Zabójca królowej (karta postaci zwykła nr 95) i jedną kartę Zabójca królowej w kartach zabitych to mogę zmobilizować obie karty płacąc po 2 szt. złota za każdą i mam je na stole obok siebie (nie pod sobą). Jeżeli chodzi o Tywina Lannistera (karta Unikatowa nr 90) to jeżeli zostanie zabita ta postać w grze (jedna karta na stole bez duplikatu) to pozostałe dwie kopie w tali lub na ręce są bezużyteczne. Chyba, że wyciągnę ją ze stosu kart zabitych wtedy sprawa jasna.
      3. Dzisiaj w trakcie rozgrywki mieliśmy małą konsternację z kartą Arya Stark (nr 141), która ma Reakcję: Po tym, jak wejdzie do gry, umieść na niej wierzchnią kartę z twojej talii, zakrytą jako duplikat. Wziąłem kartę z mojej talii, nie odkrywałem jej i.... miałem położyć zakrytą kartę z talii na Arya Stark? Co wtedy? Czy karta Aryi Stark jest w grze? Czy może powinno się podłożyć zakrytą kartę z talii pod kartę Arya Stark i uważać ją za duplikat - a wtedy uruchamia sie zdolność - Dopóki Arya Stark posiada duplikat, zyskuje "miecz". Nie rozumiem zapisów na tej karcie.
      4. Pytanie po za "konkursem" czy da się jakoś usunąć makowe mleko - po tym jak mi to zostało wsadzone przez żonę do Tywina Lannistera wszystko się mi posypało...
      Pozdrawiam

      Usuń
    3. 1a) Druga kopia karty stanie się duplikatem bo Wdowi Płacz jest unikalny. Mieczy Treningowych za to możesz wpinac ile chcesz.
      2a) Możesz wpiąc dwóch ochroniarzy ale nie mozesz poświęcić obu podczas podwójnego roszczenia. Roszczenia większe niz 1 działają tak, że pokazujesz np. 2 postaci i one sa skazane na śmierć. Możesz je oczywiście ratować ale musza to być osobne postacie. Więc jesli masz na stole jedną zduplikowana postać, przeciwnik ma roszczenie 2 - to wystarczy zdjać jeden duplikat i sprawa załatwiona.

      2) Dokładnie. Jest tu jeszcze jeden wyjątek. Jeśli jakims cudem twoja postać unikalna byłaby jednocześnie na stole a druga kopia byłaby w stosie zabitych postaci, to 3 kopia nie wolno duplikować tej postaci na stole. Tak to sobie projektanci wymyślili.

      3) Karta z reakcji Aryi staje się pełnoprawnym duplikatem, nalezy ją wpiać pod spód - wtedy nic nie zasłania. Poza tym - mogłeś podglądnąć co to była za karta.

      4) Jest kilka sposobów. Nazywamy to "attachment hate'em". Jednym ze sposobów jest fabuła Konfiskata, innym Jeźdźcy Grzechoczącej Koszuli. Nowsze dodatki mają jeszcze kilka innych sposobów ale dla Lannisterów te dwa wspomniane i tak są jedynymi ogólnodostępnymi. Ewentualnie możesz wziąć sztandar Jelenia i posiłkować się Maestrem Cressenem.

      Usuń
  17. Ode mnie jeszcze jedno pytanie.
    Czy podstępem można wykluczyć pozostać, która klęczy? Kamienny Wąż mialby czasem z tego korzyści.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można tak zrobić. Ma to również sens jeśli gramy z frakcją, która potrafi wstawać postacie.

      Usuń
  18. A masz jakiś sposób na dobieranie sobie kart fabuł? Z moim partnerem robimy to różnie, jak na razie na dwa sposoby. Najpierw segregowaliśmy fabuły wg ilości złota, później wybieraliśmy jedna z 2 lub 3 złota, jedną z 3 sztukami złota, dwie z 4 sztukami, jedną z 5 sztukami itd... Dzisiaj podobnie z tym że losowo.
    Polecisz jakiś inny sposób?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem co odpowiedzieć :)
      Fabuły to najważniejsze karty w decku. Dobierasz je pod strategię swojego decka. Niech was ręka boska broni przed losowaniem.

      Chyba, ze ja czegoś nie zrozumiałem.

      Usuń
  19. Taka sytuacja. Przeciwnik jest w posiadaniu Skarbca z Lannisportu (nr 19 z dodatku Lwy Casterly Rock) a na nim udało mu się już umieścić jeden żeton złota. W swojej fazie mobilizacji podpinam pod to miejsce dodatek Zamrożona Bryła (nr 21 z dodatku Wilki Północy). Pytanie. Czy ten żeton złota jest zablokowany czy być może można z niego skorzystać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro Zamrożona Bryła czyści tekst lokacji, to nie można od momentu jej wpięcia skorzystać z tego złota. To jest do momentu aż nie ściągniemy dodatu.

      Usuń
  20. Ostatnio chciałem Drzewo Serce z Winterfell poświęcić by wyciągnąć jedną postać spod efektu karty fabuły Gra o tron. I chciałem tą postacią zainicjować wyzwanie militarne nie wygrawszy wcześniej wyzwania intrygi. Czy jest to poprawny tok myślenia? Czy może karta Drzewo Serce z Winterfell odnosi się jedynie do kart fabuł które bezpośrednio wpływają na karty czyli np Dziki ogień?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drzewo serce chroni kartę prze efektami fabuły. Jednak fabuła Gra o Tron oddziałuje na samego gracza, bo to on, inicjuje wyzwania. Także Drzewo Serce nie broni przed Grą o Tron.

      Usuń
  21. Jak rozumieć "wyszukaj w 10 wierzchnich kartach..." i "wyszukaj w twojej talii..."? Do tej pory graliśmy tak że jak w grze pojawiała się pierwsza komenda to wyszukiwaliśmy w 10 wierzchnich kartach każdą kartę która spełnia warunek a później(np karta fabuły Wezwanie) wybieraliśmy z nich jedną którą chcieliśmy. Natomiast kiedy pojawiał się tekst "wyszukaj w twojej talii..." (np czas wilków) to braliśmy po prostu pierwszą kartę (która spełnia warunek) na którą natrafiliśmy przeszukując swoje talie. Jak jest poprawnie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że chodzi o fabułę np Wezwanie. Jeśli karta nie mówi inaczej (np Karta Straż w Potrzebie -z dodatku Przywdziać Czerń) to zawsze wyszukuje się tylko jedną kartę.

      Usuń
  22. Cześć, to znowu ja :)
    Przy ostatniej grze kolejne pytanie. Dagmer Rozcięta Gęba potrafi kraść miejsca przeciwnika zamiast normalnego efektu roszczenia.
    https://goo.gl/photos/LdnypxSJkFa1smJ66 - zdjęcie karty
    Czy kiedy moja karta fabuły daje mi dwa roszczenia, mogę zabić jedną postać i zabrać jedno miejsce przeciwnika czy muszę wybrać: dwa miejsca albo dwie śmierci?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dagmer a umiejętność to tak zwany efekt zastępujacy. Tzn zrzekasz się całego roszczenia aby móc go odpalić. Możesz tak zrobić nawet gdy roszczenie wynosi 0. Analogicznie mając roszczenie 2, używając Dagmera rozpatrujesz jego efekt i z roszczenia nic nie zostaje.

      Warto pamiętać, że jeśli chodzi o efekty zastępujące (głównie roszczenia) to liczy się tylko ostatnie. Przykład, jesli wygrasz Militarnie niebronione wyzwanie i masz Tron z Morskiego kamienia. Postanowisz go odpalić, to jeśli gracz Martelli zagra Zemsta za Elię to nie dość, że nie wykonasz wtedy akcji z Tronu, to sam będziesz musiał kogoś zabić. Wtedy mógłbyś jeszcze zagrać Dagmera (o ile spelni sie warunki jego umiejętności) i nadpisać efekt Zemsty za Elię.

      Usuń
  23. Hej,
    Po dłuższej przerwie udało się w końcu siąść do GoT'a. Przy rozgrywce urodziło mi się kilka pytań.
    1. Makowe mleko - przeciwnik mi wpiął pod postać która miała wpięty dodatek +2 siły. Założyłem, że Makowe mleko czyści tekst postaci a dodatek dalej działa. Dobrze?
    2. Karta postaci VARYS. Ma tekst "Przerwanie: Kiedy faza dominacji się skończy, usuń Varysa z gry aby odrzucić każdą postać z gry. Pytania:
    2a. Czy to dotyczy postaci tylko przeciwnika czy również moich?
    2b. Co się dzieje z postaciami unikatowymi które mają wpięte duplikaty? Odrzucane są z duplikatami, czy tylko odrzucamy po jednym duplikacie z postaci, które je mają wpięte?
    2c. Varys jest unikatem - gdzie się go usuwa? Do pudełka? Czy po usunięciu można w kolejnych rundach mobilizować kolejnego Varysa?
    2d. Czy skorzystanie z Przerwania jest obowiązkowe? Czy mogę z niego nie skorzystać jeżeli nie chce tego robić?
    3. Karta Tyrion Lannister. Tekst "Reakcja: Po tym, jak zostanie zainicjowane wyzwanie Intryga, zyskuje 2 żetony złota (Limit 2 żetony na rundę). Pytania:
    3a. Zakładam, że zainicjowane wyzwanie może być przez ze mnie lub przeciwnika i nie musi to być postać Tyriona Lannistera tylko jakakolwiek inna. Dobrze?
    3b. Jak się ma Reakcja Tyriona, jeżeli wyzwanie inicjuje przeciwnik postacią Catelyn Stark - jej właściwość "Dopóki Catelyn Stark uczestniczy w wyzwaniu, twoi przeciwnicy nie mogą aktywować zdolności kart". Czy reakcja następuje w momencie kiedy przeciwnik ogłasza rodzaj wyzwania i dostaję złoto, czy też Catelyn mi blokuje reakcję Tyriona?
    4. To pytanie dotyczy się ogólnie Kart fabuły. Mamy problem z tym kiedy czy fabuła dotyczy gracza który ją wykłada. Sprawa jest jasna w momencie kiedy mowa o przeciwniku lub o mnie wprost. Ale w przypadku poniższych kart fabuł mam wątpliwości czy dotyczą tylko wykładającego fabułę czy obu graczy czy też tylko przeciwnika. Oto one: Rozkaz marszu, Podatki, Atak z ukrycia, Gra o tron, Umocniona pozycja, Liczenie miedziaków, Ohydne oskarżenia, Szlachetny cel, Konfiskata. Założyłem, że jeżeli nie jest wyraźnie napisane w opisie "Każdy gracz" lub "Wybierz przeciwnika" to karta fabuły dotyczy gracza który ją wykłada. Dobrze?
    5. Karta fabuły: Konfiskata: Po odkryciu: Wybierz dodatek i odrzuć go z gry. Założyłem, że tą kartą mogę się pozbyć makowego mleka jak mi przeciwnik podpiął lub odrzucić jakiś dodatek przeciwnika który sobie podpiął pod postać. Dobrze?
    6. Karta fabuły Dziki ogień. Trzeb wybrać 3 postacie. Pozostałe zabić i nie mogą być ocalone. Założyłem, że te pozostałe nawet jeżeli mają wpięte duplikaty to muszą zginąć (ląduja na sotsie zabitych razem z wpiętymi duplikatami). Dobrze?
    Na razie tyle. Z góry dziękuję za odpowiedzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to jedziem:
      1. Dokładnie tak to działa. Jeśli uda się wpiąć komuś mleko kto i tak ma "Bez dodatków" (np. z Pomocą Koszmarów) to Mleko zostaje na postaci.
      2a. Wszystkich. Twoich i przeciwnika.
      2b. Odrzucasz po jednym duplikacie. Tak samo możesz się ratować dodatkiem Ochroniarz.
      2c. Może być do pudełka. Grunt aby nie szedł na stos kart odrzuconych. Tak, można inna jego kopię znowu zmobilizować
      2d. Wszystko co nie ma przedrostka "Wymuszona.." jest odpalane na twoje życzenie. Nie ma obowiązku ich używania. Tak samo możesz nie chcieć kogoś ratować duplikatem.
      3a. Dokładnie. Byle by Tyrion nie był zblankowany ani nie żdążyło się wcześniej odpalić Winterfell a dostaniesz (nie więcej niż dwa razy na rundę) dwa złota.
      3b. To zależy kto inicjuje wyzwanie. Jeśli ty Swoim Tyrionem to złoto dostaniesz, bo Catelyn doiero za chwilę może być przydzielona do obrony. JEśli Catelyn, to złota nie dostaniesz.
      4. Z tych fabuł co wymieniłeś: Gra o Tron, Umocniona Pozycja działają również na przeciwnika. Nie wiem czy dobrze zrozumiałem pytanie ale wydaje mi się, że dobrze analizujesz.
      5. Zgadza się. Wybierasz dowolny dodatek. Ale trzeba uważać, bo musisz jakiś wybrać. Jesli jest tylko twój dodatek na stole to też będzie musiał zostać usunięty.
      6. Możesz wybrać do 3. To znaczy, że możesz wybrać 2 jak chcesz. Reszta się zgadza, niewybrane postacie, nawet z duplikatami spadają ze stołu. Postać do stosu zabitych postaci, duplikat na stos kart odrzuconych. Zauważ, że jeśli postać ma Ochroniarza to możesz go wrócić w takiej sytuacji na rękę.

      Pozdr.

      Usuń
    2. @6. A nie jest tak, że nie można w tym wypadku użyć Ochroniarza, jako że karta fabuły (Dziki Ogień) ma wpisane "nie mogą być ocalone"?

      Usuń
    3. Możliwe, że niewłaściwie użyłem słowa "możesz". Faktycznie, Ochroniarz musi wrócić na rekę jeśli był na postaci, która nie została wybrana do przetrwania Dzikiego Ognia. Ochroniarz postaci nie uratuje, ale możemy go podpiąć komuś innemu.

      Usuń
  24. Taka sytuacja. Przeciwnik inicjuje wyzwanie intrygi i klęka Littlefingerem. Ja zagrywam wydarzenie Uwięzienie(Wybierz postać o sile 4 lub mniejszej. Do końca tej fazy, dana postać traci symbol). Czy siła Littlefingera jest doliczania w kroku porównania siły?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest brana. Ikony są potrzebne do bycia deklarowanym do wyzwania. Jeśli ktoś już jest w wyzwaniu lub został zdolnością jakiejś karty dołączony do wyzwania to strata ikon mu nic ńie robi.

      Usuń
  25. Cześć! Kilka pytań, na część z nich poznałem (chyba) w międzyczasie odpowiedzi, ale upewnię się.
    1. Renoma ( i w sumie intuicja itp.) - czy zdobywam punkty postacią z renomą wygrywając wyzwanie, w którym ona bierze udział, jako obrońca?
    2. Zasadzka.
    a) Czy postać tak wystwiona w fazie wyzwań może brać udział w wyzwaniach w bieżacej fazie?
    b)Czy zdążę jako pierwszy gracz skorzystać z zasadzki, wystawić do gry postać i wyznaczyć ją do pierwszego wyzwania? Niby w tabelce z dodatku I jest Okno akcji zaraz po pkt. 4.1 Rozpoczyna się okno wyzwań ale nie do końca rozumiem ten schemat akurat w tym miejscu.
    c)W opisie zdolności jest ponadto stwierdzenie, które jeszcze bardziej mi miesza: "Karty, która wchodzi do gry z wykorzystaniem Zasadzki nie uznaje się za zmobilizowaną" - czy chodzi tylko o sposób wejścia do gry czy też określenie oznacza coś na podobieństwo "summoning sickness" z np. MTG i tak a postać nie może brać udziału w wyzwaniach w tej rundzie?
    3. Perełka na koniec, która nic mi nie mówi, dotycząca Kart wydarzeń:
    "O ile zdolność, która umieszcza ją w grze nie zmienia jej rodzaju na taki, który dozwolony jest w grze, karta wydarzenia nie może wejść do gry" :O język polski jest trudny :-) przydałaby się wersja angielska :)
    Z góry dzięki i pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1. Tak. Renoma i Intuicja działają zarówno w obronie jak i ataku. Zastraszanie dla odmiany nie zadziała w obronie. Dodatkowo z Zastraszanie można kliknąć max 1 postać per wyzwanie. Nieważne ile zastraszań było na atakujących postaciach. Tym także różni się od renomy i intuicji, gdyż one działają z każdej postaci.
      2a. Tak
      2b. Możesz. Przed pierwszym wyzwaniem jest okno akcji. Możesz być nawet 2gim graczem.
      2c. Nie wiem jak w MtG,,alemtutaj chodzi o to, że można na kilka sposobów wprowadzić do gry i niektóre karty na tym bazują. Np. Melisandre nie odpaliłaby się na postaci która weszła do gry z Zawadzki, bo właśnie, nie było by to potraktowane jako zmobilizowane.
      3. To jest opisanie sposobu zagrywania wydarzenia. Ono nie wchodzi do gry tylko leci z ręki na stos kart odrzuconych, wykonując się będąc na ręce. Pokrętne to jest strasznie ale sednem jest to, że takie wydarzenie jak np Powstały z Morza musi mieć wprost napisane, że może się w grze znaleźć. Powstały z Morza czyni to zmieniając wydarzenie w dodatek. Więc to nie wydarzenie wchodzi do gry, ale zmienia się w dodatek i wtedy wchodzi do gry.

      Usuń
  26. Hej! Od pewnego czasu jestem szczęśliwym posiadaczem podstawki GoT. Do tej pory grałem tylko w trybie dwuosobowym (z żoną) i tak raczej zostanie. W celu urozmaicenia rozgrywki myślę o zakupieniu jakiegoś dodatku. I teraz moje pytanie - od czego polecasz zacząć? który dodatek jest najciekawszy? czy to zależy jakimi rodami najczęsciej gramy? a może najpierw warto kupić rozszerzenie? a mmoże drugą podstawkę?
    Z góry dziękuję za odpowiedź
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej
      Zdecydowanie polecam kupno drugiej podstawki. Będziecie wreszcie mogli zagrać mono-deckami i poczuć skuteczność pewnych synergii. Przy wchodzeniu w 1ED, nurtowało mnie dlaczego lepiej mieć więcej kart, których się ma aniżeli kupować nowe. Po ograniu 2ED dochodze do wniosku, że nie może być inaczej. Nie da się sensownie grać np. Baratheonami jeśli się nie ma więcej niz jednej Melisandre. Pojedyńcze karty sprawiają, ze gra jest zbyt losowa aby dłużej się nia fascynować.
      Także zdecydowanie 2 Zestaw podstawowy, a potem można juz iść w dodatki.
      JEst fajny artykuł o tym co było ciekawego dla konkretnych frakcji w cyklu Westeros: http://boardtime.pl/2016/12/wiesci-westeros-wejsc-gry-o-tron-poradnik.html

      Mimo to, sugerowałbym zakup Rozszerzeń na początek (Starki, Lannisterowie) karty w nich wychodzą taniej niż w zestawach fabularnych, Jest dużo nowych kart Fabuł i neutralnych i nie przeterminowywują się. Poza tym. Dzięki Rozszerzeniom Starkowie nabierają mocy jako frakcja (bo na samym ZP są raczej słabi).

      Usuń
  27. Cześć
    To jeszcze mam pytanie dotyczące modyfikatorów złota w grze.
    Rozumiem, że modyfikatory sumują się nawet z kilku kart z "Ograniczeniem"?
    A jeżeli zostanie zagrana karta fabuły, mówiąca o tym, że wydrukowane pole tekstowe kart należy traktować jako puste - modyfikatory też traktujemy jako nieistniejące?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, modyfikatory sumują się ze wszystkich kart, które kontrolujesz.
      Jeśli mówimy o Umocnionej Pozycji to czyści ona tylko pola tekstowe postaci. Tywin, Littlefinger, Paxter i Lichwiarz z Lannisportu zostaną wyczyszczeni. Lokacje dające zloto nie. Te można powstrzymać (i postacie też) fabułą Deszcze Jesieni.

      Usuń
  28. Kolejne pytanko: kiedy można zagrać kartę dodatku? Czy można ją zagrać w momencie wygrania wyzwania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam wrażenie, że brakuje tu kontekstu.
      Karty dodatków można mobilizować albo wrzucać do gry z zasadzki. Nie można ich zarywać - zagrywa się tylko wydarzenia.

      Chyba, że pytasz np o Lód (starkowy) - wtedy mobilizujesz normalnie doddatek w fazie mobilizacji, a gdy wygrasz wyzwanie rozpatrujesz reakcję z dodatku zaraz po wygraniu wyzwania (przed roszczeniem Militarnym).

      Usuń
  29. Konkretnie chodzi mi o Toporek. Wygrywam wyzwanie postacią, która nie ma Toporka - czy w tym momencie mogę go dołączyć do tej postaci i skorzystać z jego właściwości?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet jeśli miałbyś Łupieżcę z Pyke na stole to w momencie wygrania jest już za późno aby dołączyć Toporek. Ale mógłbyś to zrobić zaraz po deklaracji obrońcy (lub nawet przed) efekt byłby taki sam. Ciągle byłąby to zdolność Łypieżcy a nie Toporka. Dodatki można dopinać tylko w fazie mobilizcji lub jeśli jakaś umiejętność (np Zasadzka) im na to pozwoli poza faza mobilizacji.

      Usuń
  30. I kolejne wątpliwości :
    1) Czy Aeron może wskrzeszać postacie klęcząc?
    2) Jedna z kart fabuły mówi, że wygrywając dominację otrzymuje się 2 żetony władzy - chodzi o łącznie 2 czy dodatkowo 2 (a więc łącznie 3)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1. Tak. Wiele ludzi o to pyta. Jeśli postać ma umiejętność która wprost nie wymaga klęczenia, to można ją z kluczem odpalić.
      2. Dodatkowo 2, czyli w sumie 3.

      Usuń
  31. Witam mam pytanie co do zasad turniejów.Na czym polegają swiss,joust i melee?

    OdpowiedzUsuń
  32. Joust - pojedynek. Standardowy tryb 1 na 1 karcianej Gry o Tron.
    Melee - tryb walki zbiorowej. Gra dla 3 do 6 graczy w karciana GoT. Do grania uzywa się dodatkowych kart "Tytułów" z zestawu podstawowego. Sam tryb i zmiany w przebiegu rundy są opisane w Kompletnej Księdze Zasad.
    Swiss - niech wikipedia za mnie potłumaczy.

    OdpowiedzUsuń
  33. Czy Orle Gniazdo chroni przed roszczeniem w fazie wyzwan?Tzn.wybieram kogos na poczatku fazy ze nie moze zginac a pozniej deklaruje go jako odbiorce roszczenia i go w ten sposob ratuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie do końca tak. Używając Orlego Gniazda sprawiały, że postać nie może zginąć. Jeśli przychodzi do roszczenia Militarnego to należy wskazać postać, która MA zginąć. Nie można więc wybrać postaci chronionej przez Gniazdo i TRZEBA wybrać inną, dozwolona. Mam to czasem swoje plusy, np gdyby roszczenie wynosiło 2 a my mamy 2 postacie to nasza oznaczona postać nie zostanie wskazana, toteż nie zginie.

      Usuń
  34. Ghaston Grey - Reakcja: po tym, jak przegrasz wyzwanie jako broniący gracz,uklęknij i poświęć Ghaston Grey, aby cofnąć atakującą postać na rękę jej właściciela (nie może zostać ocalona).

    Mam wątpliwość czy dobrze rozumiem tą reakcję. Nie mam pewności co się dzieje gdy jest więcej atakujących postaci niż jedna. Ja to rozumiem w ten sposób że jeśli jest kilka postaci to nie mogę wykonać reakcji bo karta wskazuje dokładnie jedną postać. Jeśli się mylę i można cofnąć to kto wtedy wybiera tę postać. Atakujący czy broniący?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ghaston Grey jest trochę pokrętnie napisaną kartą. Dzieje się tak dlatego aby mógł ominąć efekty jak te z wydarzenia Strach Tnie Głębiej Niż Miecze. Odpalając Ghastona domniemanie masz wybrać postać przeciwnika, mimo, że nie użyto słowa "wybierz".
      Reasumując, możesz go użyć nawet gdy atakuje Ciebie dużo postaci i to ty wybierzesz którą cofniesz.

      Usuń
  35. Hej! Po dłuższej przerwie i kilku rozgrywkach zrodziło się kolejne pytania:
    - co się dzieje w sytuacji, w której w jakiś sposób przejmuję kontrolę nad unikatową postacią przeciwnika, a on w kolejnej rundzie będzie chciał zmobilizować kopię tej postaci? czy może to zrobić?
    - czy jeżeli przejmuję kontrolę nad klęczącą postacia przeciwnika, to na moim stół wchodzi ona klecząc?
    - co jeśli postać przeciwnika, którą przejmuję ma duplikat lub dodatek?

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej
      a) Jeśli ty kontrolujesz jego kartę, to on nie może zmobilizować innej kopi tej samej karty. Jeśli ty byś odrzucił kartę z gry, to wtedy tak. Bardziej prawdopodobne jest, ze prędzej jego postać zabijesz niż pozwolisz jej spaść ze stołu.
      b) Przejmowanie postaci nie zmienia jej stanu. Postać nadal klęczy.
      c) przejmujesz postać i dodatki/duplikaty idą za nią. Niestety przeciwnik zachowuje nad nimi kontrolę. Tzn on decyduje czy użyć duplikatu lub dodatku. Miej na uwadze, że jeżeli dodatek ma umiejętność stalą (np + do siły, renomę itp np Długi Pazur) to przeciwnik i tak nie ma nic do powiedzenia i te bonusy otrzymujesz.

      Usuń
  36. Hej
    Czy Barkę Wycieczkową mogę usunąć przy pomocy karty fabuły Polityczna Katastrofa? Czy jest ona również odporna na te efekty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej
      Jest odporna. Nie musisz jej wskazywać a i tak zostanie na stole. Jedyne co można zrobić z barką, w sensie interakcji, to skasowanie dobierania z niej kart Zdradą.

      Usuń
  37. Czy mogę zagrać dwa wydarzenia jedno po drugim "jego żmijowe ślepia"? Trochę nie jasne jest. Niby tylko raz przegrywam wyzwanie, więc zagrywam jedno wydarzenie. Z drugiej strony nie ma na karcie ograniczeń co do liczby zagrywań.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie dlatego, że nie ma na karcie ograniczeń (Jak chociażby na Pod Miecz lub W Ogień) można odpalić wszystkie 3 po jednym wyzwaniu.

      Usuń
    2. No i teraz Bartosz będzie mnie wykańczał takim czymś.
      Dziękuję.

      Usuń
    3. Źle na to patrzysz :P
      Osądy Namiestnika, Catelyn a przede wszystkim przeciwnik traci karty z ręki. Martelle mają, jak na razie, słaby dociąg. Jeśli wciszniesz im intrygę to w rundzie z odpalonymi 2xŚlepiami stracą 3 karty. Ok, ty dwie, ale jak grasz kimś innym to są szanse, że zdążysz je uzupełnić łatwiej niż oni.

      Usuń
  38. Czytając pytania i odpowiedzi nasunęło mi się takie pytanie: przejmuję kontrolę nad postacią przeciwnika z wpiętym dodatkiem. W wyniku roszczeń militarnych zabijam tę postać. Czy dodatek wraca na moją rękę czy przeciwnika? Zakładam, że na moją bo ja ją kontroluję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej.
      Ostatnio akurat szperałem w tym temacie. Po 1 to przejmując kontrolę nad postacią przeciwnika z dodatkami (np, przez dodatek Wychowanek). Przejmujesz tylko postać a nie dodatki. Mimo to, dodatki zostają wpięte do postaci. Tzn, nie możesz np odpalić Ochroniarza aby uratować postać ani np wstać kogoś z Pieczęci Namiestnika.
      Karty zawsze wracają do reki właściciela. Jest to pisane w Kompletnej Księdze Zasad. Tzn, taki Ogar, pomimo, że ma napisane, że wraca do TWOJEJ ręki, to po jego przejęciu wróci i tak do ręki właściciela. Podobnie jest z dodatkami. Nie wracają one do twojej ręki. Nawet gdybyś przejął nad nimi kontrolę (a niedługo będzie taka możliwość) to fabuła Broń U drzwi i tak cofnie je do ręki przeciwnika, który jest ich właścicielem.

      Usuń
  39. Pytanie o karty z zdolnością "Zasadzka". Postacie z tym słowem kluczowym zagrywamy w fazie wyzwań. Pytanie czy poniżej momenty zagrywania kart z zasadzką są prawidłowe.
    Kolejność akcji:
    1. Gracz atakujący deklaruje postacie atakujące.
    2. Broniący gracz deklaruje obrońców (deklaruje postacie o sile większej niż atakujący)
    3. Czy teraz może gracz atakujący zagrać zasadzkę w oknie akcji po deklaracji obrońców przez gracza broniącego? Zakładam że tak.
    4. W związku z punktem powyżej gracz broniący chce zagrać również zasadzkę, żeby zyskać przewagę siły. Czy może?
    Reasumując czy Okno Akcji między punktem 4.2.1 a 4.2.2 jest oknem w którym gracz atakujący i gracz broniący mogą zagrywać na zmianę karty ze zdolnością zasadzka na zmianę do momentu aż nie będą ich mieli lub nie będą mieli kasy na ich opłacenie lub do momentu aż spasują.
    Pozdrawiam
    Tomek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się. Zasadzka to zwykła akcja fazy wyzwań więc można z niej karty wrzucać w każdym oknie. Jednak wrzucenie postaci z zasadzki nie wprowadza jej do wyzwania. Tzn zasadzka sprawia, że postać tylko się pojawia na stole i trzeba ja normalnie zadeklarować do obrony/ataku. Także jeśli atakujemy, to najlepiej wrzucić postacie przed wyzwaniem. Jeśli chcemy bronić to po tym jak przeciwnik zadeklaruje atakujących ale koniecznie przed deklaracją obrońców.
      Wrzucanie postaci z Zasadzką po deklaracji obrońców może nas tylko obronić przed roszczeniem (intrygi lub militarnym), ale siły w wyzwaniu nam nie doda.

      Usuń
  40. Cześć.
    Mam kolejne pytanie. Taka sytuacja: Jestem posiadaczem Karty Dom nieśmiertelnych. Używam jej, zabieram wszystkie postacie ze stosu zabitych przeciwnika i atakuję go tylko tymi kartami. On przegrywa i zagrywa kartę Ghaston Grey. Co się dzieje z tą postacią, którą on sobie wybierze? Wraca JEMU na rękę, MI na rękę, czy wraca do jego stosu zabitych?
    Zdjęcia kart: https://goo.gl/photos/WnHJHSbiySLm2RXb7
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. KKZ wywłaszcza tekst karty, tzn. Karta wróci na rękę właściciela (czyli osoby w której koszulce karta się znajduje). Po tym gra traci ślad po tej karcie i Dom Nieśmiertelnych nie może juž jej usunąć do stosu postaci kart zabitych. Nawet jeśli weszłaby ponownie na stoł.

      Usuń
  41. Karta fabuły Wezwany do służby. Wyciągnąłem kartę postaci która jest już w stosie zabitych. Co w takim przypadku się dzieje. Nie mogę jej umieścić w grze jak nakazuje karta fabuły ponieważ kopia tej karty jest w stosie zabitych. Co zrobić z odkrytą kartą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Panującym obecnie rozwiązaniem tej sytuacji jest odłożenie karty na wierzch talii. Nie możesz wykonać akcji z karty fabuły, karta będąca "odsłonięta" z decku nadal jest na decku a nie w ręce, więc po prostu ją zakryj.

      Usuń
    2. A może użyć złotą zasadę?

      Usuń
    3. W instrukcji napisano, że jeśli tekst karty stoi z sprzecznością z zasadami opisanymi w dwóch księgach, pierwszeństwo ma tekst karty. być może w tym przypadku faktycznie należy zignorować zasadę braku możliwości wejścia do gry karty ze stosu kart zabitych?

      Usuń
    4. Hm. To jest świetny argument. Prawie w ogóle nie widzi się stosowania Golden Rules. Na siłę wciska się wszystko w zasady z RRG i FAQ. Będę się musiał na jakimś angielskim forum podpytać dlaczego zapomina się na Złotych Zasadach.

      Usuń
    5. Dobra, wiem. Wychodzi na to, że Golden Rules działają tylko w sytuacjach gdy karta jawnie się przeciwstawia zasadom. W przypadku Wezwanego do Słuzby nie ma odniesienia do zasady której by się przeciwastawiała karta (czyli brakuje np. "...nawet jeśli karta już jest w stosie kart zabitych". Także zostaje po staremu.

      Usuń
    6. Dzięki za risercz :)

      Usuń
  42. Pogubiłem się. Czyli wyciągnięta karta wchodzi do gry, leci na stos kart odrzuconych czy może spowrotem na talię kart, na wierzch ciągle zakryta?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest tak:
      Odkrywasz talię która leży na zczycie talii. Technicznie nie ściągasz jej z talii. Wychodzi na to, że karta nie może wejść do gry bo inna jej kopia jest w stosie kart zabitych. Odwracasz kartę rewersem do góry i zostaje ona na talii. W najbliższej fazie dociągu kart musisz ją wziąć.

      Usuń
    2. Odkrywasz kartę a nie talię :-P
      Zaraz Bartek całkowicie się zagubi ;-)

      Usuń
    3. Daj żyć. Niewyspany jestem :)

      Usuń