piątek, 27 listopada 2015

Tyrell cz.1 - Nie gadamy, pompujemy!!

Starki mordują,
Lannisterowie knują,
Targaryenowie palą,
Baratheonowie kneelują,
Greyjoyowie stealthują,
Martelowie kontratakują,
Nocna Straż broni. 
No to co pozostaje debiutantom w stawce? Otóż…
Tyrellowie – wygrywają.




  Wraz z ogłoszeniem, iż druga edycja karcianej Gry o Tron zawierać będzie 8 frakcji jasne było, że ostatni z wielkich rodów Westeros nareszcie zaliczy debiut na karcianej scenie. Role były obsadzone więc pojawiło się pytanie czym będzie się charakteryzował ten ród. W skrócie można powiedzieć, że dostaliśmy kombinacje rodów Stark i Lannister.  Jest to najbardziej zbalansowany, pod względem dystrybucji ikon ród (chociaż w środowisku Zestawu Początkowego, mogło się wydawać, że brakuje tanich, nieunikalnych postaci z ikoną MIL).  Natomiast samym pomysłem na Tyrellów jest wygrywanie i to wygrywanie wysoko bo przewagą 5 punktów siły. W normalnych warunkach byłoby to raczej trudne (lub tożsame z odpuszczeniem walki na wszystkich frontach) ale z pomocą przychodzi mechanizm „pompki” czyli podnoszenia siły postaci w trakcie wyzwań -  a w tym elemencie Tyrellowie są niezrównani.

Na pierwszy rzut oka ród Tyrellów wydaje się idealny dla nowicjuszy w karcianego GoTa. Ma uniwersalne postacie i potrafi zaskoczyć przeciwnika. Tak rzeczywiście jest do momentu, aż nie wypłynie się na głębsze wody. W środowisku ZP okazywało się, że potrafiło brakować sposobów na bardzo skoncentrowanych na swoich atutach przeciwników siejących na lewo i prawo Makowym Mlekiem. Na szczęście, pierwszy Zestaw Fabularny (Chapter Pack) trafił na rynek i namieszał, a dokładnie: wzmocnił Tyrellów. Nie tyle nawet nowe karty rodowe ale karty neutralne robią różnicę. Jako, że znamy już praktycznie wszystkie karty Tyrellów z całego pierwszego cyklu (ze spoilerów) to śmiało mogę powiedzieć, że podoba mi się kierunek dla rodu z Reach i awansowali na moją drugą ulubioną frakcje.

Pump it up!


  Warunek wygrywania przewagą 5STR jest fundamentem mechanizmu dociągu kart Tyrellów, a co za tym idzie nadaje kierunek całej frakcji. Tak się składa, że jest reprezentowany w ZP przez 2 mocne neutralne karty Pod Miecz(Put to the Sword) oraz W Ogień( Put to the Torch). Pierwszy Zestaw Fabularny dodał do tego zestawu fenomenalne Wsparcie Ludu( Support of the People ) oraz (tylko dobrą) Ulicę Sióstr( Street of Sisters). Jak widać naturalny styl frakcji dostał wpisujące się w niego zabawki.  Zatrzymajmy się w tym miejscu i podumajmy nad Wsparciem Ludu (WL) a dokładnie nad możliwościami comba jakie robi z Manderem. Timing gry pozwala zagrać WL, wstawić Mander, wykorzystać jego umiejętność aby dobrać wydarzenie Uzasadnione Roszczenia( Superior Claim ) i je wykorzystać. Palce lizać! W przyszłości, z pewnością zobaczymy jeszcze podobne karty a Tyrellowie będą rodem któremu z największą łatwością przyjdzie ich aktywacja.
Skąd bierze się ta łatwość? Właśnie z mechanizmu pompki. Na chwilę obecną mamy 4 elementy umożliwiające skuteczne pompowanie naszych postaci:
Zachwytów nad ta Margaery nie ma końca. Nie dość, że ma świetne statystyki (2 ikony, z odpornością na Lyseńskie Łzy, stosunek kosztu do siły 1:1) to jej umiejętność sprawia, że broniący przeciwnik będzie musiał planować atak/obronę wyzwania nie o +1STR ale o +4STR. Ma to niebagatelne znaczenie przy zmiękczaniu przeciwnika przed wyzwaniem na którym nam najbardziej zależy. Jeśli zaopatrzymy ją w dodatek Pieczeć Namiestnika to możemy podpompować jedną postać nawet dwukrotnie podczas jednego wyzwania.

Drugą pompką dostępną dla Tyrellów jest wydarzenie Zbieram Siły (Growing Strong), który może dodać aż do 6STR w pojedynczym wyzwaniu. Lepszej możliwości przekroczenia progu 5STR nie znajdziemy i wątpliwe abyśmy coś podobnego szybko ujrzeli. Wydrzenie jak to wydarzenie może być skasowane więc używajmy zachowując ostrożność.

Jad Serca

Działanie oczywiste ale nie należy zapominać o tym, iż w przeciwieństwie do 2 powyższych pompek efekt nie utrzymuje się po wyzwaniu. Jeśli próbowaliśmy bronić się przed burnem to Jad Serca jest niewłaściwą metodą. Przypominam, że burn trwa zazwyczaj do końca fazy. 

Rycerz z Arbor

Karta z pierwszego Zestawu Fabularnego. Wartość pompki słaba ale przynajmniej powtarzalna. Ograniczeniem jest możliwość stosowania tylko na postaciach z cechą Redwyne , co daje na razie całe 2 postacie. Ze spoilerów wiemy, że w pierwszym cyklu pojawią się jeszcze 2 takie postacie, a to już stwarza możliwości. Podobnie jak Jad Serca, ta pompka trwa tylko na czas wyzwania.

POZOR!

Szczególna ostrożność w używaniu pompki, a dokładnie timingu jej użycia, powinna pojawić się podczas grania przeciwko burnowi lub Catelyn Stark lub GJ (Uchwyt Krakena). Trzeba wtedy zwracać uwagę na to kto jest pierwszym graczem i kiedy występują okna akcji. Jeśli nadarzy się potrzeba, trzeba przypomnieć przeciwnikowi, że przed deklaracją atakujących jest okno akcji w którym możemy dopompować postacie przed wyzwaniem.


Gdzie pompka nie może tam Wysgród pośle


  Warto zwrócić uwagę na fakt, iż warunek „wygrać o 5” w przypadku Tyrellów nie jest ograniczony do ataku. O ile bonifikaty z wygrania wyzwania MIL lub INT w ten sposób są w obecnym cardpoolu żadne to wygrywanie w obronie wyzwania władzy (POW) potrafi nam aktywować szereg innych kart: Uzasadnnione Roszczenia, Wsparcie Ludu, Ulica Sióstr czy najistotniejszy Mander. Aby tego dokonać oddano nam do dyspozycji Wysogród. Nie dość, że w obronie możemy demolować przeciwnika to w przypadku „straszaka”, czyli własnego ataku gdzie puściliśmy zbyt dużo postaci do ataku, aby wymusić na przeciwniku czującym beznadziejność obrony, minimalny opór, to możemy wycofać jedną z własnych postaci zachowując zysk z „wygrania o 5”.
Warto pamiętać, że Podstęp użyty nawet przez wycofaną postać nadal jest wiążący. Z najciekawszych zastosowań Wysogrodu należy wymienić całkowita negację postaci dzierżącej dodatek taki jak np Lód( Ice). Jeśli nie przegramy w ataku MIL to przeciwnik nie będzie miał szans aktywować morderczej umiejętności dodatku.

Zakończmy tym pierwszą część analizy rodu Tyrellów. W drugiej zajmiemy się przeglądem kluczowych postaci i ich wpływu na grę rodem prosto z Reach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz